Friday, May 21, 2010

Google TV… sau apusul televiziunii clasice


Prin iarnă am închiriat un film de pe Muvix. Raţiunile pentru care am decis să-l văd legal şi nu să-l piratez sunt mai puţin importante în contextul de faţă (N-avem chef să-l caut pe internet şi nici nu aveam timp să aştept până se descarcă, ca apoi să mai pierd câteva minute până găseam sau editam vreo subtitrare. Voiam un film pe loc şi ştiam dintr-o reclamă că e unul care mă interesează pe Muvix. Iar preţul era, mai degrabă, simbolic).


Dar nici ăsta nu a fost cel mai comod mod de a viziona un film. Odată cumpărat, a trebuit să conectez laptopul la LCD, să setez rezoluţie & stuff, să scot sunetul printr-un alt cablu în sistemul home theater, să fac drumuri între laptop şi canapea ca să pun pauză pentru că laptopul nu are telecomandă. Complicat şi incomod pentru majoritatea utilizatorilor.

M-am gândit atunci că Google ignoră o piaţă cu potenţial imens. Piaţa de televizoare.

Aparatele noi, existente în acest moment pe piaţă, au deja o putere de calcul semnificativă. Un televizor nou din clasa medie poate reda fişiere video în formate şi rezoluţii HD, fără nici un dispozitiv auxiliar, ci doar cu playerul integrat, se poate conecta la internet şi oferă acces la o serie de servicii de video sau photo sharing (youtube, flickr) sau la radiouri online (pandora). Numai că serviciile sunt limitate ca număr şi predefinite, le alege producătorul de la bun început, userul nu le poate modifica, iar interfaţa şi "sistemul de operare" sunt şi ele specifice fiecărui producător în parte. De exemplu, de pe nici un astfel de televizor n-aş fi putut vedea un film de pe Muvix.

Cu puţine modificări şi adăugiri, mă gândeam atunci, platforma hardware a televizorului poate să găzduiască un sistem de operare precum Chrome OS, anunţat de Google, care să ofere o experienţă totală, neîngădită, a internetului. Internetul ar invada şi livingul, ar fi accesibil de pe canapea, prin intermediul telecomenzii, oricărui utilizator mediu. Revoluţia ar fi imensă, modificând radical modul în care este consumată în aceste moment televiziunea (de-ar fi să luăm în calcul fie şi numai interactivitatea şi conţinutul practic nelimitat care devine dintr-o dată accesibil).

Evident, Google se gândise deja la asta. Peste numai câteva luni, blogurile de tehnologie au dezvăluit că Google a realizat deja un parteneriat cu Sony, Intel şi Logitech pentru a pătrunde pe piaţa televizoarelor.

În urmă cu câteva ore, Google a făcut şi anunţul oficial.



Eu, unul, sunt dispus să fac pariu cu oricine că efectul asupra televiziunilor clasice va fi devastator. Televiziunile comerciale se vor afla peste câţiva ani, nu foarte muţi, într-o criză la fel de gravă ca cea a presei scrise din acest moment.

1 comments:

George said...

Deci un fel de iMac cu optiuni f. limitate. Sau un fel de XBOX, dar fara jocuri misto. Mi se pare doar o incercare de a nu ramane rau in urma, nicidecum o chestie avangardista. Net pe TV exista in alte tari de mult timp, iar Microsoft vrea sa acapareze tot ce inseamna tv de vreo 4 ani (vezi proiectele lor speciale gen:http://www.microsoft.com/mediaroom/). Oricum viitorul nu poate fi al televiziunii pentru ca orice productie complicata asa cum o stim noi costa bani, iar in viitor nu se vor putea justifica acesti bani mai ales cand de alta parte un idiot care isi se va filma cum omoara elevi va face rating impresionant si probabil intr-un sistem diabolic - multi bani din reclama pe vizualizari.