Friday, November 06, 2009

De ce nu vă recomand Toyota

Scutiţi-mă de aprecieri de genul – Toyota, cel mai mare producător mondial, locul 1 în topul calităţii şi satisfacţiei clienţilor. O fi aşa, dar la ei acolo. Sau pe oriunde, dar nu în România. În România, maşina ţi-o vinde şi ţi-o repară, nu la colţul străzii ci chiar în service-ul oficial, un dorel român. Iar odată intrată pe mâna lui, Dumnezeu cu mila.

Marţi, după 12 zile de aşteptare, am fost să-mi ridic maşina din Pipera, de la Toyota Nord Bucureşti. Un mizilic de reparaţie de 53 milioane de lei vechi (slavă Domnului că din banii asigurărilor). Nimic complicat – de înlocuit aripa faţă stânga, masca faţa şi farul stâng, plus câteva plastice de sub aripă. Preiau maşina, semnez ce e de semnat după ce verific calitatea îmbinării si a vopsirii şi plec. După 500 de metri vad că nu merge faza scurtă la farul schimbat. Întorc nervos şi mă duc la angajatul Toyota de la care preluasem maşina. ÎI zic ce nu merge, se uită nedumerit şi duce maşina în spate. Revine spunându-mi că e ars becul, dar că nu e acoperit de asigurare şi că trebuie să plătesc. Eu rămân siderat. Maşina venise cu toate becurile funcţionale în service, aveam pretenţia să o iau la fel. Pretenţie aberantă, probabil, în opinia angajatului Toyota – becul e consumabil şi se mai arde, clientul trebuie să plătească. Fiecare o ţine pe a lui. Într-un final mi-aduce maşina, îmi dă cheile şi face un gest scârbit că mi-a făcut o concesie punându-mi becul gratuit.

În aceeaşi seara, când plec de la muncă, surpriză: faza scurtă la farul stâng iar nu se aprinde.

Miercuri dimineaţă, din nou la service-ul Toyota din Pipera. Nenea se uită încurcat, ridică capota, meştereşte ceva la fişele care întră în far şi se aprinde becul. Nu făcea contact bine. Eu m-am mirat, el nu s-a mirat (probabil o fi un lucru la care te poţi aştepta de la o marcă aflată pe locul I în topul calităţii). Plec înjurând în gând, regretând timpul pierdut.

Miercuri seara, uitându-mă mai bine la maşină, constat că angajaţii service-ului Toyota îmi mai făcuseră o bucurie. Nu montaseră şi chedereul de la îmbinarea aripii cu parbrizul. Nu-mi dau seama dacă e grav sau nu (deşi dacă a fost pus acolo trebuie să aibă vreun rol) şi, scârbit, renunţ să mă mai duc încă o dată, joi, în service.



Joi seară, când plec de la muncă, o nouă surpriză: iar nu funcţionează faza scurtă, de data aceasta la ambele faruri. Mă sperii chiar şi mă gândesc la ce e mai rău – vreun scurt circuit, fire neizolate care se udă, fişe conectate prost...

Vineri dimineaţă din nou în service. Merg direct la persoana care se ocupă de reclamaţii. Explic situaţia – problema cu farurile şi cea cu chederul. După vreo jumătate de oră maşina e gata. Analista Servicii Clienţi de la Departamentul Satisfacţie Clienţi (sic) îmi spune că … era un bec ars, cel de la farul drept, la care ei nu umblaseră şi că… becurile se mai ard (cu alte cuvinte nu e vina lor şi iar mi-au făcut o concesie că mi-au schimbat becul pe banii lor). Mai avea un pic şi spunea că sunt un client cărpănos care pierde ore şi face zeci de km zilnic până în Pipera ca să schimb becurile - consumabile, nu-i aşa?! - pe banii service-ului. Despre cum de s-a ars şi becul de la farul drept la doar două zile după cel stâng nici o explicaţie, despre şirul de coincidenţe care m-a făcut să mă întorc de trei ori în service, nici o explicaţie. De ce dacă era ars doar un bec, nu funcţionau ambele, tot nici o explicaţie.

Cel mult puteam eu să-mi imaginez cum, năpădit de depresie după ce colegul lui din stânga şi-a dat obştescul sfârşit marţi, becul din dreapta s-a sinucis joi, neputând suporta pierderea suferită. Iar becul nou stătea stins în semn de reculegere.

Scârbit total, renunţ să mai fac vreun comentariu şi întreb de cheder. „S-a pus”, vine scurt răspunsul Analistei Servicii Clienţi de la Departamentul Satisfacţie Clienţi. „Aha - mă gândesc - deci s-a pus singur. După ce ratase data trecută, acum a reuşit să sară din raftul cu piese de schimb fix la locul potrvit”…

Ce m-a deranjat:
- Timpul pierdut - în total vreo 6 ore din viaţa mea pierdute pe drum, în trei zile, pentru că, cel mai probabil, un dorel n-a montat ceva bine acolo. Nu mai pun la socoteală benzina şi nervii.
- Atitudinea celor din service – in principal a consilierului de la tinichigerie dar şi a analistei servicii clienţi care, în loc să încerce să vadă ce anume e in neregulă de se ard becurile în draci şi să verifice cum a fost montat farul, dau vina pe becuri şi pe soartă (aşa sunt becurile, se mai ard).
- Nimeni nu şi-a cerut scuze pentru nimic. Ok, au rezolvat, cel puţin deocamdată, problemele, gratuit, dar cu costuri de timp din partea mea. Ştiu, nu prea ai cum să despăgubeşti asta, dar nu-i durea gura să îşi ceară scuze.
- Nesiguranţa – după experienţa de săptămâna asta nu mai am curaj să îi las pe cei de la Toyota Nord să umble la ceva vital la maşină – gen frâne, direcţie sau mai ştiu eu ce. Dacă nu s-au putut descurca cu un amărât de far…
Celor care cred că exagerez (până la urmă e vorba de câteva becuri, care, nu-i aşa, se mai ard), că e un caz singular şi că Toyota face totuşi maşini bune, le ofer şi un scurt istoric al relaţiei mele cu Toyota şi cu service-ul din Pipera, relevante pentru calitatea exemplarului meu şi calitatea serviciilor lor.
- Toamna 2007 mi se schimbă haionul, după ce un bou a intrat în maşina din spatele meu şi a proiectat-o în a mea. Un dorel de la service uită să lege fişele la dezaburirea de la lunetă. La venirea iernii mai fac un drum suplimentar în service ca să rezolv problema. (servicii de calitate)
- Toamna 2008 pedala de ambreiaj scârţâie îngrozitor când dau drumul la căldură, iar maşina pleacă zdruncinat. La revizie mi se gresează pedala, dar contra cost. (lucrare neacoperită de garanţie, probabil e normal ca la liderul mondial în domeniul calităţii auto să scârţâie pedala de ambreiaj)
- Începutul lui 2009 mi se strică pompa de apă şi pierd lichid de răcire. Cei de la service încearcă iniţial să mă convingă că nu am măsurat eu corect nivelul de antigel. Într-un final mi se schimbă pompa de apă pe garanţie. Am fost pus să plătesc câţiva litri de antigel. (na, se mai întâmplă să se strice pompa de apă şi la maşinile care au mai puţin de 25.000 km la bord)
- Vara lui 2009 inundaţie în maşină. Scurgerea de la aerul condiţionat înfundată, iar tot condensul se scurge pe podea. Plătesc lucrările de curăţare. Mi s-a explicat că e ceva normal să se întâmple asta şi că nu e acoperit de garanţie.
- Dacă mai adaug la astea şi două chemări în service pentru defecte descoperite de Toyota la lotul din care făcea parte exemplarul meu (centuri de siguranţă, probleme la deschiderea air-bag-urilor din scaune), cred că pot spune, fără să exagerez, că am fost la service-ul Toyota mai des decât mi-am vizitat mama.
Aşadar: cumpără cineva Yaris Big-Small, portocaliu, model 2006, motor pe benzină, 1l, nivel de dotare terra, 33.000 km? Haideţi, că e o culoare frumoasă şi consumă puţin.

22 comments:

Ioana said...

saraca masina. ai facut-o de ras in public :((
i-ai mai zis si "exemplar", de parca "belea portocalie" nu era destul

George said...

data viitoare sa se invete minte si sa-si tina farurile aprinse. indiferent la ce ar supune-o cei din service

Anonymous said...

Eu cred ca masina s-a plictisit, inchide ochii (farurile) la atentiile tale si conspira cu service-ul sa gaseasca pe altul...

dan said...

mie mi se ardeau becurile intr-un interval de doua saptamani - o luna: azi crapa faza scurta pe stanga, peste doua saptamani pleznea si ala de pe dreapta. la fel am patit si la stopurile de frana. le-am schimbat si povestea s-a repetat dupa 2-3 ani.

cred ca tu de fapt te-ai zgarcit la niste becuri :P:P

George said...

ai zis saptamani? mie mi se intampla zilnic. si fix la farul care fusese schimbat (asta dupa ce 3 ani si jumatate nu au avut nici o problema). parca e prea mare coincidenta, nu crezi?

Anonymous said...

Bai George stii povestea cu Nastratin Hogea care a vrut sa invete magarul fara mancare? Ii dadea mancare din ce in ce mai putin pana cand nu i-a mai dat deloc. Din pacate exact cand il invatase fara mancare, a murit. Asa si becul tau de far care s-a ars "dupa ce 3 ani nu facuse nicio problema".

Becurile au o durata de viata. Dupa 3 ani e normal sa se arda. Si pregateste rezerve ca in scurt timp o sa ti se arda si poztii si stopuri si tot. Le-a venit sorocul.

George said...

stai linistit, ca am schimbat si stopuri si pozitii. problema mea era ca farurile nu au mai mers DUPA CE AU umblat oamenii de la toyota. si problema nu era atat ca s-au ars, ci ca ba mergeau, ba nu mergeau si cele nearse.

dar lasand consumabilele la o parte. chederul? cu chederul ce au avut?

George said...

@ hdgadget
Nu, ca ma enervez iar. zi-mi si mie de ce marti, cand "s-a ars" becul din stanga, cel din dreapta functiona, iar joi cand "s-a ars" cel din dreapta, nu mergea nici cel din stanga. De ce miercuri dimineatza nu mergea becul din stanga, desi marti seara fusese incluit?

Anonymous said...

vrem sa stim ce s-a intamplat cu chederu!

mada said...

Mainly, nu e vb de Toyota in sine ci de service-ul de la noi, cum ai si zis, un Dorel de-al nostru ... Dar nu cred ca e singurul. Ai incercat si la altul? (Nu crede ca incerc sa apar brandul ca am alt brand ...)

Unknown said...

hmmm
ce conspiratie

dar mie de ce mi se aprinde martorul de check engine de un an incoace, mainly in intersectii?! huh?!

Pupette said...

Te-as sfatui sa iei legatura cu Toyota Motor Corporation ...si vorbesc foarte serios. Un service care declara ca asigura service pentru acest brand da socoteala celui care detine brandul.Informeaza si protectia consumatorului.Japonezii sunt oameni seriosi si sunt sigura ca iti vor raspunde.La urma urmei,nu ai ce sa pierzi.Sper ca 'dorel' sa nu ifi faca seppuku cand te vei duce cu masina ,din nou,la service.

George said...

e plin forumul toyota romania de oameni care au scris la firma mama, fara rezultate semnificative

Pupette said...

Imi pare rau sa citesc asta.Incearca totusi protectia consumatorului.
Eu cred ca produsele folosite in Romania ,la service-urile auto, sunt ieftinarii.Nu stiu cati dintre conducatorii auto verifica provenienta produselor care se folosesc ca piese de schimb pentru automobile lor.Spre exemplu:cand se schimba cauciucurile la masini,cati stiu sa ceara cauciucuri fabricate in Germania sau Italia si nu in India sau China?

Unknown said...

Dar de eroarea asta ce ziceti: sa-ti faci programare pentru revizie de 3 ani si sa ti se faca revizia de 30.000 km, pentru ca intamplator masina avea 30000 km la bord! Diferenta intre ele... doar 7 milioane si asta la service-ul Bucuresti Sud. Pe cine au scos vinovat? Pe mine evident... cica nu se poate verifica ce fel de programare am facut, ca in calculator apare de 30000 km(au modificat dupa, evident) si ce e scris e scris, desi cel de la receptie cu care am vorbit despre revizie isi aminteste ca vroiam revizia de 3 ani iar eu eram insotita cand am facut acea programare.

Liviu said...

Intr-adevar, service-urile din Romania lasa de dorit, insa Toyotele nu sunt masini proaste. Problema ta cu becurile se pune in felul urmator. Cand ai lasat masina in service pentru reparatie, ti-au schimbat si becurile noi cu becuri folosite, "no name", care-si epuizasera durata de viata. Dupa putine ore de functionare s-au ars pe rand. Normal, e foarte probabil sa se fi ars daca nu mai erau aceleasi din fabrica. Si eu o Toyota Yaris 1,3 din 2007, dupa doi ani de functionare s-a ars filamentul de faza scurta, am schimbat singur becul cu unul nou si de marca, si... pana acum nu s-a mai ars... In rest sunt multumit de masina, singura nemultumire e ca nu are un design atragator, in rest e OK.

Anonymous said...

Singura problema cu Toyota, in Ro/Bucuresti sunt cei de la Toyota Nord - Pipera.
Un serviciu atat de prost, incat nu inteleg cum de nu au inchis baraca pana acuma.
Si eu am avut nenumarate probleme cu ei - de fiecare data am ajuns la serviciul cu clientii, insa cum zici tu, te fac sa te simti prost.
Solutia - toate reviziile le fac la Toyota Brasov. Pentru cei de acolo , am un singur cuvant - NEMAIPOMENITI. La polul opus, vreau sa zic. De fiecare data cand ma duc acolo, ma intorc socat ca exista un loc unde un serivciu cu clientii ma calmeaza in loc sa ma stresseze.

Anonymous said...

Si cei de la Toyota Constanta sunt la fel de "meseriasi" (aroganti, neprofesionisti,cu preturi mari...)...imi pare rau ca am cumparat Toyota

Anonymous said...

eu am un aygo din 2007 si abia acum mi-i s-a ars faza scurta pe stanga

Anonymous said...

Daca ai fi avut VW ai fi scris de 10 ori pe atat.

Marius said...

Subscriu si sustin afirmatia ca TOYOTA NU MAI ESTE CE A FOST CANDVA si ca de prin 2005 face masini de o calitate execrabila motiv pentru care au desfiintat interfata de feedback cu clientii. Zilnic sunt coplesiti de reclamatii si injuraturi la care au reactionat secretizand adresele de contact si declinand interfatarea catre dealeri. Iar cei din Romania sunt asa cum sunt si nu este nimic de facut. N-am sa argumentez insiruind tot ce a picat la RAV-ul meu care abia a implinit 40K. Am sa amintesc doar cloncanitul de la segmentul intermediar al coloanei de directie, recunoscut oficial ca defect de fabricatie de catre Toyota dar care nu face recall pt aceasta piesa. Cautati de google si veti descoperi ca mii si mii de posesori de Toyote si nu doar RAV-uri se razboiesc din acest motiv cu firma mama dar inutil. La reclamatia mea in engleza o niponeza a raspuns sa platesc jumatate di costul reparatiei (tiganeala se poarta si in Tara Soarelui Rasare)numai ca directorul Toyota Romania a spus un categoric: NU! O sa va mai spun doar atat ca pe la 20 si ceva de mii de km m-am trezit cazand pe mine in timp ce conduceam capacul de plexiglas de la plafoniera stg pe care n-o foloseam si la scurt timp a cazut si cealalta, tot ca un fruct copt. Am cumparat alte capace noi de la Toyota Braila (drum 30k + pret exagerat) si ce sa vezi, au rezistat cam o luna dupa care le-a biruit gravitatia pt ca li se rup de la sine niste picioruse firave tot din plexiglas. Am indesat hartie pe langa ele si asta e. Si ar mai fi multe de spus despre dar nu vreau sa-i fac concurenta lui Sadoveanu. Si zau ca as fi vandut infernala Toyota dar desi am luat-o din Ro pe leasing, statul roman vrea taxa de mediu de 1700 de euro si deci daca o tin e paguba daca o vand e tot paguba. As numi chestia asta blestemul Toyota!

Unknown said...

Chiar acum plec de la Reprezentanta Totota Estima Motor din Braila.
Cu sase luni in urma am schimbat toate amortizoarele , originale , ca de sunt cele mai bune. Schimbamd rotile de la iarna la vara la un service, baietii de acolo m-au atentionat ca cel de de pe spate stanga curge.
Ol, ni prolem , ma duc la reprezentanta ca doar sunt in garantie.
Baga ei masina inauntru si apoi ma cheama. Ce sa vezi , surpriza , l- au sters cu carpa si mi-au zis ca nu curge . E posibil asa ceva intr-o ditamai reprezentanta de Nr1 mondial in calitate si servicii?
I-am aratat poza facuta de mine cu o zi inainte si mi-au spus ca nu e reala.
Ce ziceti ca e de facut in acest caz?
Recomandarea mea, fugiti de acest service , cat despre piese originale Toyota , cautati cel mai bun furnizor after market si tot iesiti la jumatate de pret . In cea ce priveste calitatea produsului original , amortizor curs dupa sase luni parcurse de sotie la piata si inapoi , va las pe dvs sa apreciati.